Sunday, August 23, 2009

Rumah Seribu Cermin


Di sebuah desa kecil yang terpencil, ada sebuah rumah yang dikenal dengan nama "rumah seribu cermin". Pada suatu hari seekor anjing kecil sedang berjalan-jalan. di desa itu dan melintasi Rumah Seribu Cermin itu. Anjing itu tertarik pada rumah itu dan memutuskan untuk masuk dan melihat-lihat apa yang ada di dalamnya.

Sambil melompat-lompat ceria anjing kecil itu menaiki tangga rumah dan masuk melalui pintu dpan. Telinganya terangkat tinggi-tinggi, ekornya bergerak-gerak cepat. Ketika masuk ke dalam rumah, ia sangat terkejut melihat seribu wajah ceria anjing-anjing kecil dengan ekor yang bergerak-gerak cepat. Ia tersenyum lebar dan seribu wajah anjing itu juga membalas dengan senyum yang lebar, hangat dan bersahabat. Saat meninggalkan rumah itu, ia berkata kepada dirinya sendiri, "Tempat ini sangat menyenangkan, aku akan mengunjunginya lagi sesering mungkin,"

Sesaat setelah anjing itu pergi, datang anjing kecil yang lain. namun anjing yang satu ini tidak seceria anjing sebelumnya. Ia juga memasuki rumah itu dengan perlahan-lahan ia menaiki tangga rumah dan masuk melalui pintu depan. Ketika berada di dalam, ia terkejut melihat ada seribu wajah anjing kecil yang muram dan tidak bersahabat. Ia segera menggonggong kuat-kuat dan dibalas juga dengan seribu gonggongan yang menyeramkan.Ia ketakutan dan keluar dari rumah itu sambil berkata kepada dirinya sendiri, "Tempat ini sungguh sangat menakutkan, aku tidak akan pernah kembali lagi ke sini."

Renungan:
Sahabat, semua wajah yang ada di dunia ini adalah cermin wajah kita sendiri. Wajah yang bagaimanakah yang tampak pada orang-orang yang kita jumpai?

Wajah-wajah yang tersenyum, jika kita tersenyum

Wajah-wajah yang ceria, jika kita tampak gembira di depan mereka

Wajah-wajah yang bergelora, jika kita tampak bersemangat

Wajah-wajah yang bersahabat, jika kita penuh kehangatan


(cerita rakyat jepang)




No comments: